PELAN PERNIAGAAN - TADIKA





(Contoh set kertas kerja)

KERTAS KERJA

CADANGAN PENUBUHAN TADIKA

TADIKA ASSOFEA
NO. 83, JALAN UDA UTAMA 1/1,
BANDAR UDA UTAMA
81200 JOHOR BAHRU,
JOHOR DARUL TAKZIM.

Pemohon:

ABD RASHID BIN KHALID


Tarikh Permohonan:

24/4/2007




Bahagian A


--> Maklumat Pemohon

[Nama tadika, alamat premis, nama pemohon, nombor telefon untuk dihubungi, No SRJ induk (jika ada)]



BUTIR-BUTIR MENGENAI PEMOHON

MENUBUH / MENDAFTAR TADIKA SWASTA

……………………………………………………………………………

1.       NAMA TADIKA SWASTA
          TADIKA AS SOFEA

(Nota : Berkemungkinan nama ini tidak diluluskan. Sila rujuk lampiran A –1 yang disertakan bagi nama-nama pilihan lain. )

2.       NAMA TADIKA DALAM TULISAN ARAB ( Jika terpakai  )

          ………………………………………..


3.       KETERANGAN NAMA TERSEBUT
Assofea di dalam bahasa Arab bermaksud bersih dan suci. Kanak-kanak dilahirkan dalam keadaan bersih dan suci, ibubapa, pendidik  dan masyarakat persekitaran memainkan peranan penting di dalam mencorakkan peribadi kanak-kanak tersebut.

Antara misi dan visi Tadika Assofea ialah untuk membentuk peribadi kanak-kanak menjadi suci bersih, positif dan mulia berasaskan ajaran Al-Quran dan Hadis.  

4.       ALAMAT TADIKA
          NO.   83, JALAN UDA UTAMA 1/1,
          BANDAR UDA UTAMA,
          81200 JOHOR BAHRU
          JOHOR DARUL TAKZIM

5.       ALAMAT SURAT MENYURAT ( Jika tidak sama dengan diatas )
          Seperti di atas.

6.       HAKMILIK TADIKA
6.1              Jenis Hakmilik ( Perseorangan, Perkongsian, Persatuan atau Syarikat ) PEMILIKAN TUNGGAL

6.2            Jika dimiliki oleh orang perseorangan / perkongsian
6.2.1  Nama                             : RASHIDAH BINTI RASHID

          Alamat Tempat Tinggal : ……………………………………………………………………………………………………………………………………
         
No. Kad Pengenalan      : ………………………
         
No. Tel. Pejabat             : ………………………
                   Rumah                 :………………………. 
                   H/P                       : ………………………

          Ekuiti Hakmilik ( Nilai & Peratus) : 50,000.00 ( 100% )


                   6.2.2  Nama                                       : - TIDAK BERKENAAN -                                  Alamat Tempat Tinggal          :        
                             No. Kad Pengenalan      :        
                             No. Tel. Pejabat             :
                                        Rumah               :
                                        H/P                     :        
                                                                                        
                   Ekuiti Hakmilik ( Nilai & Peratus )   RM                 (      %)

(Nota : Sediakan lampiran tambahan, jika rakan kongsi melebehi bilangan di atas ).

6.3            Jika dimiliki oleh persatuan / Syarikat sili isi Lampiran A-2 dan sertakan salinan-salinan dokumen-dokumen berikut :-

6.3.1    Sijil Pendaftaran Persatuan / Syarikat
6.3.2    Perlembagaan persatuan atau tatawujud dan tatacara syarikat.
6.3.3    Jika syarikat borang-borang berkenaan yang difailkan dengan Pendaftar Syarikat menunjujan senarai pemegangsaham dan senarai pengarah syarikat
6.3.4    Jika persatuan, minit mesyuarat terakhir menunjukkan pemilihan ahli jawatankuasa.

(Nota : Salinan dokumen-dokumen di atas hendaklah diakui dan disahkan betul)

7.       PENGERUSI TADIKA

          Name Penuh                            :         ABD RASHID BIN KHALID
          No. Kad Pengenalan      :         ……………………………….
          Kewarganegaraan          :         MALAYSIA
Alamat Tempat Tinggal :                            ……………………………………………………………………………………………………………………………………………

          No.Tel.Pejabat               :         ………………..
                   Rumah                 :         ………………..
                   H/P                       :         ……………….
          Pekerjaan                       :         Kerja sendiri
          Nama Majikan               :         -
          Alamat Tempat Berkerja         :         ………………..

Jika menjadi Pengarah / Pengurus / Pengelola Tadika / Sekolah Pendidikan Swasta yang lain :
Nama Tadika / Sekolah Pendidikan Swasta :      
Alamat        :

Jawatan yang disandang         :


8.       AHLI LEMBAGA PENGURUS / PENGELOLA TADIKA

          (Sila rujuk LAMPIRAN A-3)

9.       GURU BESAR TADIKA         

          Nama Penuh                            :        RASHIDAH BINTI RASHID 
          No. Kad Pengenalan      :         ……………………………
          Kewarganegaraan          :         MALAYSIA
          Alamat Tempat Tinggal :         ……………………..
          No.Tel.Pejabat               :         ……………………..
                   Rumah                 :         ………………………
                   H/P                       :         ……………………….
Kelulusan Akademik: ………………………………….…..
          Profesional                     : ………………………………….
          (Sertakan salinan-salinan Sijil / Diploma / Ijazah yang diakui betul )

10.     PENGALAMAN KERJA

Nama Sekolah /Tadika
Tempoh
Jawatan

Daripada
Hingga



















11.     GURU-GURU TADIKA / SEKOLAH

(Sila rujuk LAMPIRAN A-4).

12.     KURIKULUM

(Sila rujuk LAMPIRAN A-5 (fotostat 1 set KURUKULUM PRASEKOLAH KEBANGSAAN 2003 sebagai lampiran).

13.     BAHASA PENGHANTAR

          13.1   Bahasa Penghantar Utama      : Bahasa Inggeris
          13.2   Bahasa Penghantar Tambahan         : Bahasa Melayu dan Bahasa Arab

14.     YURAN YANG DICADANGKAN

          14.1   Yuran Masuk / Pendaftaran    : RM 50.00 ( Kelengkapan )
          14.2   Yuran Persekolahan                : RM 100.00 Sebulan

15.     BILANGAN GURU / MURID DICADANGKAN

          15.1   Bilangan Guru      Minimum    : 4 Orang
                                                Maksimum : 8 Orang

          15.2   Bilangan Murid    Minimum    : 30 Orang
                                                Maksimum : 90 Orang
16.     WAKTU PELAJARAN

          16.1   Sesi pagi               08.00 pagi  hingga         11.00 pagi
          16.2   Sesi petang           11.30 pagi  hingga         02.30 petang

17.     BUTIR-BUTIR BANGUNAN DAN KAWASAN

          17.1   Jenis Bangunan              :         Teres 1 Tingkat (Lot Tepi)
17.2       Keternangan mengenai Keadaan Sekeliling :       
Permis ini terletak di kawasan perumahan dan kedudukanya agak strategik, selesa dan Selamat.

          17.3   Bilangan bilik Darjah              :         2 Buah

                   Ukuran bilik darjah

BILIK DARJAH
PANJANG (KAKI)
LEBAR ( KAKI)
1
176 inci
125 inci
2
128 inci
123 inci
3
-
-
4
-
-
                  
17.3       Bilik-bilik lain



Ukuran
Jenis Bilik Lain
Bilangan Bilik
Panjang
Lebar
Dewan
-
-
-
Perpustakaan
-
118 inci
68 inci
Bilik Sumber
-
118 inci
68 inci
Bilik Komputer
1
118 inci
68 inci
Bilik Pejabat
1
118 inci
68 inci
Guru Besar
-
-
-
Guru
-
-
-
Tandas Utk Murid Lelaki
1
70 inci
40 inci
Tandas utk Murid Perempuan
1
70 inci
40 inci
Tandas utk Guru Lelaki
-
-
-
Tandas utk Guru Perempuan
-
-
-
Lain-lain (nyatakan)
-
-
-

17.4       Kemudahan-kemudahan ko kurikulum

Jika bersama di bangunan sekolah

a.                 Padang
Jenis Permainan             Bilangan               Ukuran

……………………        ……1……..                   ……

b.                 Gelangang
Jenis Permainan             Bilangan               Ukuran

……………………        ……………                    ………

c.                  Bilik-bilik Kelab / Persatuan
Jenis Permainan             Bilangan               Ukuran

……………………        …………              ………

a.                 Hakmilik Bangunan

Nama Pemilik                : Wardina Binti Wahid
Alamat Pemilik              : ………………………………………………………………
Jika disewa, nyatakan
Tempoh Sewaan            : 5 Tahun
Sewaan bulanan / tahunan: RM 1,000.00 Sebulan
Tarikh mula disewa                 : 01/01/2007

(Sila rujuk Perjanjian Sewaan, yang dilampirkan : LAMPIRAN A-6)


Saya, pengurus sekolah / tadika pendidikan swasta yang dicadangkan di atas, mengaku bahawa butir-butir yang dinyatakan dalam lampiran-lampiran A-1, A-3  A-4, A-5 dan A-6 yang disertakan adalah benar.

Sekiranya permohonan ini diluluskan, saya tidak akan membuat apa-apa perubahan kepada perkara-perkara  yang butir-butiranya dinyatakan di atas dan lampiran – lampiran berkaitan kecuali dengan kebenaran bertulis Pendaftar terlebih dahulu.


Tarikh         : 23/4/2007         
…………………………….
Tandatangan Pengerusi
 (Nama ABD RASHID BIN KHALID)
No. Kad Pengenalan: ………………..






 

Lampiran A –1


1.         PILIHAN KEDUA

            TADIKA ARRASHID
            (Tulisan Arab jika terpakai)

            --------------------------------------

            Keterangan mengenai nama tersebut :

Ar Rashid adalah perkataan bahasa Arab bermasuk bijak dan pandai. Kanak-kanak adalah dilahirkan dalam keadaan suci dan bersih. Oleh yang demikian, kami percaya setiap kanak-kanak berpotensi tinggi untuk menjadi seorang yang bijak pandai.

Dengan memberi pendidikan yang seimbang di usia awal mereka, ini akan membantu kanak-kanak menjadi insan yang bijak pandai apabila dewasa kelak.

Contohnya: Memberi Pendidikan awal kepada kank-kanak supaya mereka dapat menguasai kemahiran 3M (Membaca, Menulis dan Mengira ) dengan cemerlang sebelum mereka memasuki sekolah rendah Tahun 1.

            Justifikasi mengapa nama dipilih :

Melahirkan kanak-kanak yang bijak pandai berasaskan Al-Quran dan kurikulum sekolah kerajaan yang diiktiraf (Kurikulum Kebangsaan Prasekolah 2003)

           
2.         PILIHAN KETIGA

            Tiada
(Tulisan Arab, jika terpakai)… ……………………………………………………….

            Keterangan mengenai nama tersebut :

            ………………………………………………………………………………………

            Justifikasi mengapa nama dipilih :

            ………………………………………………………………………………………
           


LAMPIRAN A - 2
BUTIR-BUTIR MENGENAI SYARIKAT / PERSATUAN


1.         Nama Penuh Syarikat / Persatuan       :           TADIKA AS SOFEA

2.         No. Pendaftaran dan Tahun Ditubuhkan        :

3.         Alamat Didaftarkan dan Nombor Telefon     :

4.         a)         Jika persatuan, jumlah wang dalam Tabung Persatuan           :

            b)         Jika Syarikat                :           Modal dibenarkan       :
                                                                        Modal berbayar           :           RM 50,000.00

5.         Senarai Ahli Jawatankuasa ( Jika Persatuan) atau Senarai Pemegang Saham ( Jika Syarikat ) :

Bil

Nama
No.K/P
Keturunan
Kewarganegaraan
Jawatan dan Nilai Saham

1.


RASHIDAH BINTI RASHID



MELAYU


MALAYSIA


100%














                                                                  

Tarikh  :……………………   Tandatangan Pengerusi: …………….…………………..

                                                Nama Penuh    :  ABD RASHID  BIN KHALID



LAMPIRAN A – 3

BUTIR-BUTIR MENGENAI PENGELOLA SEKOLAH / INSTITUSI PENDIDIKAN SWASTA
( TERMASUK PENGERUSI )


BIL

NAMA PENUH


JANTINA

NO.K/P

ALAMAT
TEMPAT TINGGAL

PEKERJAAN

TARIKH
LAHIR

W/N

NAME PENAMA
PERNAH MENJADI PENGELOLA KEPADA SEKOLAH LAIN.
Tuliskan nama dan alamat serta jawatan yang disandang

1.
ABD RASHID BIN KHALID
LELAKI


PENGERUSI TADIKA

M’SIA
TADIKA UMIKU SAYANG – NO. 10A, JALAN MOHD AMIN KG. TAMBATAN 80100 JOHOR BAHRU,
(PENGELOLA TADIKA UMIKU SAYANG)
2.
ROSLIZA BINTI RASHID
PEREMPUAN


KERJA SENDIRI

M’SIA
PENGELOLA TADIKA UMIKU SAYANG
3.

FAHIMAH BINTI FAHMI
PEREMPUAN


KERJA SENDIRI

M’SIA
TIADA
4.
NAZIMAH BINTI MUHAMMAD
PEREMPUAN


KERJA SENDIRI

M’SIA
TIADA


Tarikh      : 24/4/2007                                              Tandatangan Pengerusi: …………..…………………………….

Nama Penuh: ABD RASHID BIN KHALID


LAMPIRAN A – 4

BUTIR-BUTIR MENGENAI PENSYARAH

(TERMASUK GURU BESAR / PENGETUA)


Bil

Nama Penuh

Tarikh

No. K/P

Kewarga-

***Kelulusan

**Pekerjaan
Pengalaman
Sebagai guru /


lahir

negara
Akademik
Profesional

Pensyarah / Guru Besar /
Pengetua









1.
RASHIDAH BINTI RASHID


Malaysia
IJAZAH
-
GURU BESAR

- guru tadika di Tadika Umiku Sayang selama 5 tahun
2.
NORLELA BINTI NASIR


Malaysia
SPM
-
GURU TADIKA

- guru tadika di Tadika Nuri
3.

AIDAH BINTI YUSUF


Malaysia
SPM
-
GURU TADIKA

- mengikuti kursus asas pendidikan kanak-kanak, anjuran KEMAS selama 5 bulan
- guru tadika di Tadika Umiku Sayang selama 1 tahun
                    
Tarikh: 23/4/2007                                                                    Tandatangan Pengerusi: …………………………
                                                                                               
Nama Penuh: ABD RASHID BIN KHALID




Bahagian B



--> Gambar hadapan & sisi premis tadika

--> Surat Permohonan
(cover letter)






1.      (Tampal gambar asal hadapan premis tadika)


2.      (Tampal gambar asal sisi premis tadika)

 



ABD RASHID BIN KHALID

No.83, Jalan Uda Utama 1/1,
Bandar Uda Utama
81200 Johor Bahru
Johor Darul Takzim                                                                 (No. Talifon: 019-7558779)


23hb. April 2007

Tuan Pengarah
Jabatan Pelajaran Negeri Johor,
Wisma Pendidikan, Jalan Tun Abdul Razak,
80604 Johor  Bahru,
Johor Darul Takzim.

(U/P : Unit Pendidikan Swasta)

Tuan,
PER :   PERMOHONAN PENUBUHAN TADIKA SWASTA

Saya, ABD RASHID BIN KHALID ( NO. K/P: …………………….) adalah seorang warganegara Malaysia dengan ini mengemukakan permohonan menubuhkan tadika swasta di alamat seperti berikut:-

TADIKA ASSOFEA

No. 83, Jalan Uda Utama 1/1,
Bandar Uda Utama81200 Johor Bahru,
Johor Darul Takzim.

Saya bersedia menurut segala peraturan dan garis panduan Kurikulum Pendidikan Kebangsaan Prasekolah 2003.

Bersama-sama ini disertakan kertas kerja dan dokumen sokongan seperti yang dikehendaki.

Saya amat berharap agar permohonan saya ini dapat dipertimbangkan dan diluluskan.

Sekian terima kasih,

Yang benar,
B/P TADIKA AS SOFEA

…………………………………………….
ABD RASHID BIN KHALID




Bahagian C


 


--> Kertas Kerja Tadika

(Maklumat asas, Pentadbiran, Pengurusan, Kursus, Maklumat fizikal)





KERTAS KERJA  PENUBUHAN
INSTITUSI PENDIDIKAN SWASTA


BAHAGIAN 1            :           MAKLUMAT ASAS

1.         Nama Pemohon       :           ABD RASHID BIN KHALID

2.         Nama Institusi          :           TADIKA AS S0FEA

3.         Alamat Institusi         :           No. 83, Jalan Uda Utama 1/1,
Bandar Uda Utama                                                  81200 Johor Bahru,
                                                            Johor Darul Takzim.

4.         Rasional
            Penubuhan Institusi           :           -

5.         Hak Milik Institusi     :           Tunggal

6.         Peratus Ekuiti           :           100 %

7.         Modal Berbayar /      :           RM50,000.00
            Dibenarkan

8.         Pemegang Saham  :           Rashidah Binti Rashid - 100%
                                                           

BAHAGIAN II            :           PENTADBIRAN & PENGURUSAN


9.         Maklumat Pengerusi           :

NAMA
NO.K/PENGENALAN
WARGANEGARA
ABD RASHID BIN KHALID

MALAYSIA

10.       Maklumat Ahli-Ahli Lembaga Pengarah  / Pengelola / Pengurus

NAMA
NO.K/PENGENALAN
WARGANEGARA
ROSLIZA BINTI RASHID

MALAYSIA

FAHIMAH BINTI FAHMI

MALAYSIA
NAZIMAH BINTI MUHAMMAD

MALAYSIA



11.         Maklumat Guru Besar :

NAMA
NO.K/PENGENALAN
WARGANEGARA
RASHIDAH BIN RASHID

MALAYSIA


12.         Maklumat  Tenaga Pengajar    :

NAMA
NO. K/PENGENALAN
WARGANEGARA
KELULUSAN
AINI BINTI ALI

MALAYSIA
Ijazah Pendidikan (Universiti Al-Azhar)
RASHIDAH BINTI RASHID

MALAYSIA
Ijazah Peundangan (UIAM)
NORLELA BINTI NASIR

MALAYSIA
SPM
AIDAH

MALAYSIA
SPM


BAHAGIAN III           :           KURSUS


13.      Maklumat kursus yang dipohon          :


Nama Kursus           :           Mengajar Asas 3M untuk kanak-kanak berumur
                                                      4 tahun hingga 6 tahun

      Rangka Kursus        :           Tempoh setahun bagi setiap tahap

      Kaedah Kursus        :           Pengajaran Bimbingan Mata Pelajaran Utama

      Bahasa Penghantar            :           Bahasa Inggeris, Bahasa  Melayu dan Bahasa
                                                      Arab.

      Bayaran Yuran         :           RM 50.00
      Pendaftaran

      Persekolahan           :           RM 100.00 Sebulan
      (Sila Rujuk Lampiran…..)



BAHAGIAN IV    :           MAKLUMAT FIZIKAL

14.             Maklumat Permis                 :

14.1    Nama Pemilik           :           Wardina Binti Wahid

14.2    Alamat  Pemilik        :           ………………………..

                        14.3    Jenis Bangunan      :           Rumah Teres 1 Tingkat (Lot Tepi)

                        14.4    Kemudahan / Alatan:          Semua Kemudahan Asas Ada

                        14.5    Nama Penyewa       :           Tadika As Sofea

                        14.6    Jumlah Sewa           :           RM 1,000.00 Sebulan

                        14.7    Pelan Lantai             :           Sila lihat lampiran

           



Bahagian D

(Dokumen sokongan)
 
Lampiran 1:
 
--> Salinan kad-kad pengenalan personaliti terlibat (guru & lembaga pengelola)
 
--> Salinan sijil-sijil akedemik & ikhtisas / professional

 


(lampirkan semua dokumen sokongan sebagaimana yang dinyatakan dalam bahagian D)



Bahagian E

(Dokumen sokongan)
 
Lampiran 2:

 
--> salinan Perjanjian Sewa / S & P
--> 5 salinan CFO
--> 5 salinan Cukai Harta
--> 5 salinan Pelan Lokasi
--> 5 salinan Pelan Lantai
--> Perjanjian Francais (jika terlibat)
--> Pelan Perancang Pihak Berkuasa Tempatan (Bandaraya sahaja)
 








(fotostatkan semua lampiran sebagaimana yang dinyatakan dalam bahagian E)




==============================================

TENANCY AGREEMENT

==============================================





BETWEEN
                                                                     

WARDINA BINTI WAHID
 (I/C NO :…………………….)





AND





TADIKA ASSOFEA










AN AGREEMENT OF TENANCY made the day and year stated in Section 1 of the schedule hereto between the first party whose name and description are stated in section 2 of the schedule hereto ( hereinafter called the Landlord) of the one part and the second  party whose name and description are stated in Section 3 of the Schedule hereto (hereinafter called the Tenant) of the other part.

WHEREAS the Landlord is letting the premises described in Section 4 of the Schedule hereto (hereinafter referred to as the said premises) in his capacity as described in Section 5 of the Schedule hereto.

WHEREBY IT IS AGREED subject to the accompanying General and Special Conditions, the Landlord lets and the Tenant takes the said Premises for a term stated in Section 6 of the Schedule hereto commencing on / deemed to have commenced on the date stated in Section 7 of the Schedule hereto at the monthly rent stated in Section 8 of the Schedule hereto payable on or before the day stated in Section 9 of the Schedule hereto of every month in adventure.

GENERAL CONDITIONS


The Tenant hereby agrees and covenants white the Landlord as follows :

(a)              To deposit with the landlord the sum stated in Section 10 of the  Schedule hereto (the receipt of which the Landlord hereby acknowledges) as and by way of deposit or security for the due performance and observance by the Tenant of all and singular the several covenants on the part  of the Tenant herein contained. The said sum shall not be deemed to be payment for rent in advance or shall it be treated or used by the Tenant as payment for rent due under this Agreement without prior consent of the Landlord and shall be retained by the Landlord until the expiration of the term hereby created but the said sum or any part thereof may be applied in or towards payment pf fees charges outstanding or for making good any breach of this Agreement on the part of the Tenant BUT SUBJECT as aforesaid shall be refunded to the Tenant upon the expiration of the term hereby created.

(b)              To pay the monthly rent at the times and in the manner aforesaid.

(c)                To apply at this own expense and to pay for the water gas power and light and the telephone and all other public utilities supplied to the said premises and any Government taxes thereon.

(d)              Not to make any structural alternations in or additions in or additions to the said premises without the written consent to the Landlord.

(e)              Not to do or permit to be done on the said premises anything which will or may infringe any of the bye-laws laws or regulations in force or which may be  or become a nuisance or annoyance or inconvenience to the Landlord or the tenants or occupiers of the adjacent or neighboring houses.

(f)                Not to store or bring upon the said premises any articles of a specially combustible inflammable explosive or dangerous nature and not  to do or suffer anything to be done by reason whereof the present or any future policy  of insurance against fire on the said premises may be rendered void or voidable or whereby the rate of premium thereon may be increased and to repay to the landlord all sums paid by way of increased premium occasioned by the permitted user by the Tenant of any gas or electrical machinery other appliances in the Tenant’s business.

(g)              To keep the said premises and all the Landlord’s installations therein in good and tenantable  repair and proper working order, fair  wear and tear excepted.

(h)               To keep the said premises clean and to be responsible for the locking and securing of the windows door and gates  of the said premises.

(i)                 Not to cut down any trees or scrubs and to maintain the gardens and pleasure grounds in good order and ornamental condition and to use them only as such.

(j)                 To use the surrounding land and environs in a proper manner and to keep clean at all times the driveway and entrance to the  said premises and call passageways leading thereto.

(k)               Not to  assign or sublet or part with the possession of or  share the occupation or use of the said premises or any part thereof.

(l)                 To use the said premises for the purpose(s) stated in Section II of the Schedule hereto only.

(m)             At the tenant’s own expenses and responsibility to comply with the requirements of any Government or local Authorities under the provisions of any Act or of  any regulations or bye-laws of the local Authorities  or of  any written  law which may be in force at any time during the term hereby granted insofar as such requirements relate to the Tenant.

(n)               Not without the consent  of the Landlord to affix or exhibit or erect or permit or suffer to be affixed or exhibited or erected on or upon any part of the exterior of the said premises or of the external rails or fence thereof any place or poster or other advertisements or boarding other than a signboard bearing the Tenant’s name his address telephone number and the nature of his trade or business.

(o)              To permit the Landlord and his agent, servants and others to enter upon the said premises at all reasonable times for the purpose of viewing the state and condition thereof or for any other reasonable purpose and forthwith to make good at his own expense any defects caused by the tenant’s occupation of the premises, found upon the said premises of which notice shall be given by or on behalf of the Landlord.




IN WITNESS WHEREOF the parties hereto have hereunto set  their  hands the day  and year first above stated.




SIGNED by the Landlord                    )
In the presence of :                                       )
                                                          )        
                                                          )        
                                                          )         .………………………………
                                                                   WARDINA BINTI  WAHID                                                                                      (I/C No: ………………….)                     








SIGNED by the Tenant                       )
On Behalf of TADIKA ASSOFEA                   )
In the presence of :                                       )
                                                          )
                                                          )
                                                          )         …….………………………..
                                                                   ABD RASHID BIN KHALID
                                                                   (I/C NO: ………………..)











Schedule Above Referred

Section
1.
Date of Agreement
1st January 2007

2.
Landlord
WARDINA BINTI WAHID
(I/C No :…………………..)                                
of No …………………….

3.
Tenant
TADIKA ASSOFEA
of No. …………………………..


4.
The Said Premises
No. 83, Jalan Uda Utama 1/1
Bandar Uda Utama
81200 Johor Bahru, Johor       

5.
Landlord Capacity
Registered and beneficial owner
                            
6.
Term
Five (5) Year        

7.
Date of Commencement
1st January 2007

8.
Monthly Rent
RM1,000.00
(Ringgit Malaysia : One Thousand Only )

9.
Time of Payment
On or before the Seventh (7th) of every month

10.
Deposit
RM2,400.00
(Ringgit Malaysia : Two Thousand Four Hundred Only . Inclusive of RM400.00 for Water & Electricity)

11.
Permitted Purposed
For Kindergarten

12.
Further Term
Two Years

13.
Stamp Duty
To Be Equally Paid By Both Parties

 

(lampirkan semua dokumen sokongan seperti yang dinyatakan dalam bahagian E)
















Bahagian F

(Dokumen sokongan)

 
Lampiran 3:

--> Perjanjian perkongsian (jika perniagaan jenis perkongsian)
--> Suratcara Lantikan pengerusi
--> Surat lantikan Guru Besar
Pengelolaan
--> surat SSM (booking nama / sijil cawangan asal)
--> surat cara perlantikan Pengelola
--> Peraturan & Dasar Kutipan Yuran
--> Permit Guru Besar (3 tahun)
--> Contoh papan iklan







Tadika Assofea
No 83 Jalan Uda Utama 1/1 , Bandar Uda Utama 81200 Johor Bahru
H/P: 019-7558779   

Tarikh: 23/4/2007

ABD RASHID BIN KHALID                   
No. 33, Jalan Sekoi
Bandar Baru UDA
81200 Johor Bahru, Johor

PER: PERLANTIKAN SEBAGAI PENGERUSI BAGI TADIKA AS SOFEA

Kami merujuk kepada perkara di atas.

Sukacita dimaklumkan bahawa Lembaga Pengelola Tadika As Sofea melalui mesyuarat Ahli Lembaga Pengelola yang di adakan pada 19hb April 2007 telah bersetuju untuk melantik tuan sebagai pengerusi Tadika As Sofea.

Perlantikan tersebut berkuatkuasa pada 1hb Mei 2007.

Semoga dengan perlantikan tersebut, tuan dapat terus mempertingkatkan mutu perkhidmatan tuan demi mencapai misi dan visi penubuhan Tadika As Sofea.

Sekian Terima kasih.


Disahkan oleh:

b/p Tadika As Sofea                                   b/p Tadika As Sofea
Ahli Lembaga Pengelola                             Ahli Lembaga Pengelola


………………………………                      ……………………………
(ROSLIZA BIN RASHID)                          (FAHIMAH BINTI FAHMI )
Tadika Assofea
No 83 Jalan Uda Utama 1/1 , Bandar Uda Utama 81200 Johor Bahru
H/P: 019-7558779   

Tarikh: 23/4/2007

PN RASHIDAH BINTI RASHID
No. 87, Jalan Uda Utama 1/1
Bandar Uda Utama
81200 Johor Bahru, Johor

Puan

PER: PERLANTIKAN SEBAGAI GURU BESAR BAGI TADIKA AS SOFEA

Kami merujuk kepada perkara di atas.

Sukacita dimaklumkan bahawa Lembaga Pengelola Tadika As Sofea melalui mesyuarat Ahli Lembaga Pengelola yang di adakan pada 19hb April 2007 telah bersetuju untuk melantik puan sebagai  Guru Besar Tadika As Sofea.

Perlantikan tersebut berkuatkuasa pada 1hb Mei 2007.

Semoga dengan perlantikan tersebut, puan dapat terus mempertingkatkan mutu perkhidmatan puan demi mencapai misi dan visi penubuhan Tadika As Sofea.

Sekian Terima kasih.

Disahkan oleh:

b/p Tadika As Sofea                                   b/p Tadika As Sofea
Ahli Lembaga Pengelola                             Ahli Lembaga Pengelola

………………………………                      ……………………………
(ROSLIZA BIN RASHID)                          (FAHIMAH BINTI FAHMI )

JADUAL PERTAMA
AKTA PENDIDIKAN 1996
PERATURAN-PERATURAN PENDIDIKAN

(SURATCARA PENGELOLAAN INSTITUSI PENDIDIKAN SWASTA ) 1998

Subperaturan 3 (2)

PANDUAN SURATCARA PENGELOLAAN

SURATCARA PENGELOLAAN

TADIKA AS SOFEA
                                                               (Nama Institusi)

BAHAGIAN L – PERLEMBAGAAN

Perlembagaan     1.          Lembaga Pengelola                  TADIKA AS SOFEA ___
                                                                                      (Nama Institusi)

(yang kemudian daripada  ini dirujuk sebagai ‘Lembaga’) yang  pada masa ini mempunyai alamat berdaftarnya di :-
No. 83, Jalan Uda Utama 1/1,
Bandar Uda Utama,
81200 Johor Bahru
Johor Darul Takzim.

(atau mana-mana alamat seperti yang didaftarkan oleh Ketua Pendaftar Sekolah) akan dilembagakan seperti berikut :

a)                  Seorang Pengerusi yang akan dinamakan / dipilih / dilantik*

                                               ABD RASHID BIN KHALID

                       
b)         Sejumlah     3      (bilangan) angota yang akan dilantik oleh                  Pengerusi                     (nama pihak yang berkuasa menamakan/memilih/melantik).

b)                  (Apa-apa penamaan, pemilihan dan / atau perlantikan yang     
lain yang disifatkan perlu oleh institusi itu. Jumlah angota tidak     kurang daripada lima orang.)
___________________________________________________________________
(Potongan mana-mana yang tidak berkenaan)

Tempoh                        2.         Setiap  angota  Lembaga  termasuk  Pengerusi   hendaklah
Pemegangan                memegang jawatan selama tempoh                   5                tahun daripada tarikh
Jawatan                       perlantikan  dan  hendaklah  layak  untuk  dinamakan, dipilih  atau
                                    dilantik semula.

Setiausaha                    3.         Pengetua / Guru Besar bagi institusi hendaklah menjadi Setiausaha
Lembaga                      Lembaga.


Kekosongan
Dalam
Lembaga
4.      Jika  terdapat satu kekosongan dalam Lembaga oleh kerana perletakan jawatan ketakupayaan, kehilangan kelayakan , pemecatan, penamatan keangotaan atau kematian mana-mana angota Lembaga, Kekosongan itu hendaklah disi dengan cara yang sama sebagaimana penamaan, pemilihan atau pelantikan asal dibuat, dan penggantianya hendaklah memegangn jawatan itu selama bagi tempoh jawatan itu.

Penamatan Keangotaan
5.     Jika mana-mana angota yang dinamakan , dipilih atau dilantik di bawah suratcara ini tidak menghadiri mesyuarat lembaga     3   kali berturut-turut dan tidak memberikan sebab yang munasabah dan memuaskan mengenai ketidakhadiranya kepada Lembaga, keangotaanya hendaklah ditamatkan.


                                    BAHAGIAN II PROSIDING MESYUARAT



Kuoram

6.        Kuoram bagi semua mesyuarat Lembaga hendaklah terdiri daripada       2     (bilangan) orang.

Pengerusi
7.           Mesyuarat Lembaga hendaklah dipengerusikan oleh Lembaga Pengerusi Lembaga  atau semasa ketidakhadiranya oleh seorang angota lain yang dipilih oleh angota Lembaga lain yang hadir.

Kekosongan dll., tidaklah membatalkan perjalanan mesyuarat.

8.   Fungsi  dan Prosiding Lembaga tidaklah terbatal oleh :-

a)           apa-apa kekosongan keangotaan dalam Lembaga; atau
b)           apa-apa kecacatan yang didapati kemudannya mengenai perlantikan atau kelayakan seorang angota Lembaga.

Keputusan
secara
undi

9.            Setiap keputusan dalam mesyuarat Lembaga hendaklah diambil secara undi oleh angota Lembaga yang  hadir dan jika jumlah undi yang sama diperolehi, Pengerusi mesyuarat hendaklah mempunyi undi kedua atau undi pemutus.


Pindaan

10. (1) Tertakluk kepada subperaturan (2), apa-apa keputusan untuk meminda suatu suratcara tidaklah boleh diambil melainkan :-
(a)    Setiausaha Lembaga memanggil satu mesyuarat khas bagi tujuan
Tersebut  dengan memberikan suatu notis secara bertulis berserta dengan cadangan pindaan kepada setiap angota Lembaga tidak kurang daripada 30 hari sebelum tarikh mesyuarat itu hendaklah diadakan; dan

(b)     Cadangan  pindaan itu mesti mendapat sokongan tidak kurang
Daripada dua pertiga jumlah keseluruhan angota.

     (c )  daripada dua pertiga jumlah keseluruhan angota Lembaga.

         (2) Keputusan yang diambil dalam subperaturan (1) hanya boleh berkuatkuasa setelah kelulusan Ketua Pendaftar diperolehi.
    
Sidang
Mesyuarat
11. (1) Lembaga hendaklah mengadakan :-
            (a)   mesyuarat biasa sekurang-kurangnya sekali dalam   3   bulan
                    (nyatakan tempoh) dan mesyuarat sedemikian akan dipanggil
                    setiausaha Lembaga dengan memberikan notis secara
                    bertulis kepada setiap angota Lembaga tidak kurang daripada
                    14 hari berserta dengan agenda mesyuarat sebelum tarikh
                    mesyuarat itu hendaklah diadakan.

(b)      mesyuarat tambahan boleh diadakan jika dikehendaki oleh
  Pengerusi atau atas permintaan    2     (bilangan) angota
  Lembaga yang dikemukakan secara bertulis kepada     
  Setiausaha Lembaga.

       (2) Satu keputusan tidaklah boleh diambil mengenai perkara yang
             tidak termasuk dalam agenda kecuali dalam perkara yang
             difikirkan oleh pengerusi mengenainya hendaklah disahkan
             dalam  mesyuarat berikutnya.

Notis dan minit
mesyuarat

12. Suatu notis pangilan mesyuarat Lembaga dan minit mesyuarat
       Lembaga dan mana-mana Jawatankuasa atau Jawatankuasa
       Kecil Lembaga  hendaklah dalam bahasa Kebangsaan.

Tatacara
prosiding

13. Tertakluk kepada suratcara ini, kaedah-kaedah dan peraturan –
      peraturan yang berkuatkuasa pada masa ini atau yang dibuat
      di bawah Akta, Lembaga boleh membuat tatacara prosiding yang
      disifatkan sesuai.


BAHAGIAN III – FUNGSI

 

Tanggung-
Jawab
Lembaga
14. (1) Lembaga hendaklah bertanggungjawab untuk mengelola institusi.
      (2) Lembaga boleh, tertakluk kepada Akta, Kaedah-kaedah dan
            peraturan-peraturan yang dibuat di bawahnya, dan tertakluk
            kepada kelulusan terkini oleh

PENGERUSI / PENGELOLA TADIKA ASSOFEA

(nama pihak yang berkuasa meluluskan)


Jika melibatkan perkara kewangan atau harta Institusi, mempunyi kuasa-kuasa yang berikut :-
a)      menerima dan membayar wang;
b)      menawarkan kursus pengajian atau program latihan yang diluluskan oleh Menteri, mengadakan peperiksaan dan menyediakan kemudahan pendidikan yang berkaitan dengan kursus itu;
c)       melantik secara tetap atau sementara, menaikan pangkat, mendisplin dan menamatkan perkhidmatan guru dan kakitangan institusi;
d)      membina, melengkap dan menyegerakan perpustakaan, dewan kuliah, makmal, bangunan dan kemudahan lain yang diperlukan bagi tujuan kegunaan institusi;
e)      menubuhkan tabung amanah bagi institusi jika perlu;
f)        untuk menyelaras syarat perkhidmatan bagi guru dan kakitangan institusi termasuk skim perkhidmatan, gaji, cuti dan perkhidmatan sosoal;
g)      memperuntukan kemudahan latihan bagi guru di institusi bagi tujuan mempertingkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran;
h)       mengadakan peraturan bagi mempertingkat kemudahan institusi;
i)         mengadakan peruntukan bagi menyelengara disiplin dan kebajikan guru dan murid di institusi.


BAHAGIAN IV – PERLANTIKAN, PENGGANTUNGAN DAN PEMECATAN JAWATAN PENGETUA/GURU BESAR

Jawatan pengetua/ Guru Besar Pengantungan atau pemecatan Pengetua/ Guru Besar
15.       Orang yang bertanggungjawab bagi keseluruhan pengurusan institusi hendaklah dilantik oleh Lembaga Pengelola sebagai Pengetua / Guru Besar.
16.       Lembaga Pengelola boleh menggantung jawatan atau memecat Pengetua / Guru besar jika perlu.

BAHAGIAN V – HARTA DAN PERMIS

Badan yang mempunyi kepentingan
Tanggungjawab untuk mengurus harta
Kegunaan permis

17.       Kepentingan dalam mana-mana hak tak alih yang dimiliki oleh
 institusi hendaklah tertakluk kepada :
TADIKA ASSOFEA
(nama badan yang mempunyai kepentingan)

18.       Lembaga hendaklah bertanggungjawab terhadap pengurusan
 kepentingan dalam apa-apa harta tak alih yang dimilik oleh institusi dan boleh memeriksa keadaanya pada bila-bila masa dan mengambil tindakandalam membaik pulih dan menyelengaranya apabila diperlukan.
19.       Tertakluk kepada mana-mana undang-undang bertulis yang lain
 yang berkuatkuasa pada masa ini, Lembaga hendaklah menantukan cara bagaimana permis institusi atau sebahagian daripadanya boleh digunakan di luar waktu pengajaran rasmi.


BAHAGIAN VI – KEWANGAN

Penyimapanan Akaun
20.       (1) Lembaga hendaklah menatapkan kaedah yang betul
 mengenai penyimpanan akaun dan rekod kewangan lain yang berkaitan dengan institusi
(2) Lembaga hendaklah menyediakan dan menyerahkan suatu penyata kira-kira bagi tahun kewangan terakhir untuk tujuan pengauditan tahunan.

Juruaudit
Akta 125
21.       Akaun institusi hendaklah diaudit oleh juruaudit yang di bawah
 Akta Syarikat 1965 yang akan dilantik oleh 
Pengerusi
(nama pihak yang berkuasa melantik)

Akaun hendaklah diserahkan kepada ketua pendaftar
22.       Akaun institusi yang telah diaudit hendaklah diserahkan kepada
 Ketua Pendaftar tidak lewat daripada 30 haribulan selepas institusi diaudit.


BAHAGIAN VII – PEGAWAI INSTITUSI

Perlantikan Pengarah  Pengajian
23.       Maka hendaklah ada seorang pengarah Pengajian ( atau gelaran
 jawatan lain) dan jika perlu seorang  Timbalan Pengajian (atau gelaran jawatan lain ) yang akan dilantik oleh
TADIKA AS SOFEA
(nama pihak yang berkuasa melantik)

Perlantikan
 Ketua
Eksekutif
24.       Pengetua/ Guru Besar hendaklah menjadi Ketua Eksekutif  dan
 Pegawai akademik institusi.

Kuasa
Ketua
Eksekutif
25.       Maka hendaklah menjadi  tanggunjawab Ketua Eksekutif bagi
 menentukan suratcara ini, kaedah-kaedah dan peraturan yang dibuat di bawah Akta dipatuhi, dan hendaklah mempunyai apa-apa kuasa yang perlu untuk mencapai tujuan tersebut.

Penguatkuasa
peruntukan
26. Ketua Eksekutif hendaklah tertakluk kepada suratcara ini, menguatkuasakan peraturan am mengenai semua perkara berkaitan dengan institusi dan boleh melaksanakan apa-apa kuasa lain yang diperuntukanan oleh suratcara ini, kaedah-kaedah dan peraturan-peraturan yang ditetapkan oleh Lembaga.
Perlantikan
Pegawai Lain
26.       (1) Lembaga boleh, dalam menjalankan tugasnya, melantik pegawai
 lain selain daripada Pengetua/Guru Besar jika perlu mengikut terma dan syarat yang boleh ditetapkanya.
              (2) Lembaga boleh, melalui satu ketetapan menurunkan kuasa  
      melantik pegawai lain iaitu kepada seseorang atau beberapa orang jika
       perlu.


BAHAGIAN VIII – PENGAKUSAKSIAN PENGERUSI LEMBAGA PENGELOLA



                                                      
Saya    ABD RASHID BIN KHALID          
                                                            (nama pengerusi)
Pengerusi Lembaga Pengelola              TADIKA AS SOFEA _________
                                                                        (nama institusi)
dengan ini mengakusaksikan suratcara pengelolaan ini diterimapakai pleh Lembaga Pengelola
TADIKA AS SOFEA

                                                (nama institusi)
dalam mesyuarat Lembaga pada                                              di         Permis Tadika
                                                            (tarikh)                                     (tempat )
                                               
…………………………………………
(Tandatangan pengerusi Lembaga Pengelola)

Nama   : ABD RASHID BIN KHALID
No.K/P : ………………………………
Tarikh   : 23/4/2007





TADIKA AS SOFEA
NO 83, JALAN UDA UTAMA 1/1, BANDAR UDA UTAMA, 81200 JOHOR BAHRU
H/P: 019-7558779


DASAR KUTIPAN YURAN DAN PERATURAN TADIKA AS SOFEA

  1. PROGRAM TADIKA

    1. Pihak Tadika telah merancang perbagai program dan aktiviti untuk pelajar dan ibubapa / penjaga sepanjang tahun 2007. Penglibatan ibubapa / penjaga adalah amat penting di dalam setiap program dan aktiviti yang dianjurkan oleh Tadika demi bersama-sama membina kecemerlangan pelajar dan mencapai misi serta objektif aktiviti yang dianjurkan.

    1. Maklumat lanjut tentang program dan aktiviti Tadika akan dimaklumkan dari masa ke semasa.

  1. WAKTU PEMBELAJARAN  TADIKA

1.   Waktu persekolahan pelajar adalah pada hari Isnin hingga Jumaat
                                sesi pagi                                 sesi petang
Waktu bermula: 8.00am                                11.30am                                            
Waktu tamat   : 11.00am                               2.30pm
2.      Pelajar yang tamat kelas Tadika dan tidak mengikuti penjagaan taska hendaklah diambil oleh ibubapa / penjaga selewat-lewatnya 15 minit selepas tamat waktu pembelajarannya. Sekiranya pelajar tersebut tidak diambil selepas 15 minit, bayaran tambahan sebanyak RM3-00 sejam akan dikenakan ke atas pelajar tersebut.

  1. KEHADIRAN PELAJAR

    1. Pelajar hendaklah hadir ke Tadika secara teratur dan 10 minit lebih awal dari waktu yang ditetapkan.

    1. Sekiranya pelajar tidak dapat hadir ke Tadika atas sebab-sebab tertentu, ibubapa / penjaga pelajar hendaklah memberitahu secara bertulis atau sekurang-kurangnya menalifon pihak Tadika terlebih dahulu.

    1. Kehadiran pelajar hendaklah sekurang-kurangnya 80% ke kelas Tadika. Ini adalah bagi memastikan proses pembelajaran mereka tidak terganggu.




  1. CUTI DAN BILANGAN HARI PERSEKOLAHAN

    1. Cuti semesta Tadika dan bilangan hari persekolahan Tadika adalah sama seperti yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia iaitu seperti sekolah kebangsaan .

    1. Cuti umun / kelepasan am adalah sama seperti cuti umum persekutuan dan kerajaan negeri Johor.

    1. Cuti peristiwa Tadika akan dimaklumkan oleh pihak Tadika kepada ibubapa / penjaga terlebih dahulu.

  1. YURAN PEMBELAJARAN

    1. Semua kadar yuran pendaftaran, bulanan dan tahunan yang ditetapkan ini adalah sah dan terpakai sehingga 31hb Disember 2007 sahaja. Manakala selepas tarikh tersebut pihak Tadika berhak membuat perubahan kadar bayarannya (sekiranya perlu).

    1. Semua yuran pendaftaran, tahunan dan yuran bulanan hendaklah dibayar secara teratur seperti yang telah ditetapkan oleh pihak Tadika. Dimana, ibubapa / penjaga hendaklah menjelaskan yuran bulanan sebelum 7hb pada bulan tersebut. Contoh: Yuran Bulan Februari, hendaklah dibayar sebelum 7hb Februari dan bukannya pada  25hb Februari atau pada 7hb Mac.

    1. Jumlah yuran bulanan bagi Tadika adalah selama 11 bulan iaitu Januari hingga November.
RM150-00 X 11 bulan = RM1,650-00

    1. Yuran bulan November untuk Tadika hendaklah dibayar sepenuhnya bersama-sama dengan yuran bulan April. Bagi kelas Tadika, tiada yuran yang dikenakan untuk bulan Disember.

    1. Yuran bulanan untuk kelas Tadika hendaklah dibayar penuh meskipun kehadiran pelajar tidak penuh pada bulan tersebut.

    1. Resit bayaran hendaklah diterima dan disimpan oleh ibubapa / penjaga sebagai bukti bayaran. Sila pastikan ibubapa / penjaga menerima resit rasmi Tadika As Sofea untuk setiap bayaran yang dibuat.









  1. BAYARAN LEBIH MASA

Ibubapa / penjaga perlu membuat bayaran lebih masa sebanyak RM3.00 sejam sekiranya pelajar diambil selepas 15 minit tamat waktu pembelajaran yang ditetapkan. Contohnya: Ibu Aliya mengambil Aliya pada jam 11.30am. Ibu Aliya dikehendaki membuat bayaran lebih masa sebanyak RM3.00 kepada pihak Tadika.


  1. PERALATAN PELAJAR

    1. Pelajar tidak dibenarkan memakai barang kemas atau barang-barang berharga yang lain di Tadika. Pihak Tadika tidak akan bertanggungjawab sekiranya barang kemas atau barang yang berharga itu hilang sepanjang mereka berada di Tadika.

    1. Semua pakaian atau peralatan pelajar hendaklah ditulis nama atau diletak tanda nama pada pakaian dan peralatan tersebut bagi mengelakkan pertukaran dengan pelajar lain.

    1. Sekiranya ada pakaian atau peralatan pelajar yang tertinggal di Tadika, ibubapa dinasihatkan membuat pertanyaan segera kepada pihak Tadika kerana pakaian atau peralatan yang tidak dituntut / tidak diambil selepas 1 bulan akan dilupuskan oleh pihak Tadika.

  1. LAWATAN KE TADIKA OLEH IBUBAPA

Ibubapa / penjaga perlu memaklumkan kepada pihak Tadika terlebih dahulu sekiranya ingin melawat pelajar ketika mereka berada di Tadika.   Ibubapa / penjaga TIDAK DIBENARKAN memasuki premis Tadika tanpa kebenaran pihak pengurusan terlebih dahulu. Ini adalah untuk menjamin keselamatan pelajar lain, tidak mengganggu tugas guru dan jadual pembelajaran serta aktiviti harian Tadika.

  1. KESIHATAN PELAJAR

    1. Ibubapa / penjaga pelajar hendaklah memastikan bahawa pelajar dalam keadaaan sihat ketika hadir ke Tadika.

    1. Pelajar yang mengalami penyakit berjangkit seperti demam campak, sakit mata, gegatal, TIDAK DIBENARKAN hadir ke Tadika bagi mengelakkan daripada dijangkiti oleh pelajar lain.

    1. Pelajar yang mengalami deman ringan, selsema dan sakit ringan yang tidak berjangkit TIDAK DIGALAKKAN hadir ke Tadika.

    1. Pihak Tadika TIDAK BOLEH dipertanggungjawabkan untuk memberi ubat kepada pelajar sekiranya diarah berbuat demikian oleh ibubapa / penjaga. Ini adalah bagi mengelakkan kesilapan memberi ubat.


  1. PAKAIAN SERAGAM TADIKA

    1. Pelajar hendaklah memakai pakaian seragam Tadika Umiku Sayang. Berikut adalah jadual pemakaian pakaian seragam yang telah ditetapkan oleh pihak tadika:-
Isnin / Selasa / Khamis: pakaian seragam Tadika
Rabu    : pakaian sukan Tadika
Jumaat : Baju kurung tradisional dan tudung bagi pelajar perempuan
Baju melayu kebangsaan atau melayu Johor dan songkok hitam bagi pelajar lelaki.

    1. Pelajar dikehendaki memakai pakaian bersih dan kemas seperti yang telah ditetapkan oleh pihak Tadika.

  1. PENGANGKUTAN

    1. Ibubapa / penjaga yang memerlukan pengangkutan untuk pelajar boleh berhubung terus dengan pihak berkenaan dan hendaklah memaklumkan kepada pihak Tadika syarikat bas yang dibenar untuk megambil pelajar tersebut.

    1. Segala bayaran dan urusan perkhidmatan pengangkutan adalah diluar tanggungjawab Tadika. Ibubapa / penjaga diminta berhubung sendiri dengan syarikat bas tersebut sekiranya ada sebarang pertanyaan atau masalah

  1. TATATERTIB DAN KESOPANAN

    1. Pelajar dilarang memakai barang kemas atau barang berharga. Pihak Tadika tidak akan bertanggungjawab sekiranya barang kemas atau barang berharga tersebut hilang di Tadika .

    1. Pelajar dilarang membawa sebarang alat-alat mainan dan barang yang membahaya ke Tadika.

    1. Pelajar lelaki hendaklah sentiasa berambut pendek dan kemas. Manakala pelajar perempuan yang berambut panjang hendaklah diikat kemas rambutnya terutama semasa menjalankan aktiviti sukan.

    1. Segala peralatan dan buku-buku kepunyaan tadika & taska TIDAK DIBENARKAN dibawa pulang oleh pelajar tanpa kebenaran terlebih dahulu.

    1. Untuk memastikan pembelajaran pelajar tidak terganggu, Ibubapa / penjaga TIDAK DIBENARKAN berada di Tadika semasa sesi pembelajaran dijalankan tanpa mendapat keizinan daripada pihak Tadika terlebih dahulu.


  1. INSURAN KEMALANGAN

    1. Semua pelajar Tadika yang berumur 3 tahun keatas diwajibkan mengambil Takaful Perlindungan Kemalangan yang disediakan oleh pihak Tadika.

    1. Ibubapa / penjaga pelajar hendaklah menyerahkan salinan fotostat surat beranak pelajar sebelum 31hb Januari 2007 kepada pihak Tadika untuk membolehkan pihak Tadika membuat pendaftaran Takaful secepat mungkin.

  1. LAIN-LAIN

    1. Pihak Tadika berhak dan berkuasa memberhentikan atau menggantung pelajar sekiranya didapati pelajar atau ibubapa / penjaga gagal dan/atau TIDAK MEMATUHI peraturan-peraturan Tadika As Sofea.

    1. Ibubapa / penjaga bertanggungjawab membayar kerosakan harta benda Tadika sekiranya kerosakan tersebut disebabkan oleh anak-anak mereka.

    1. Pihak Tadika berhak menggubal, menambah dan memperbaharui peraturan-peraturan yang difikirkan perlu dari masa ke semasa dan akan dimaklumkan kepada ibubapa / penjaga perubahan tersebut melalui Surat Pekeling.

  1. CADANGAN DAN ADUAN

    1. Pihak pengurusan Tadika mengalu-alukan sebarang cadangan yang membina dari para ibubapa / penjaga pelajar bagi mempertingkatkan lagi mutu perkhidmatan Tadika As Sofea.

    1. Sekiranya terdapat sebarang aduan atau kemusykilan, ibu / bapa /penjaga pelajar hendaklah menalipon atau berhubung terus dengan pihak tadika seperti berikut:
talian pejabat : 07-2222222             talian pengurus: 019-7558779

email: assofea@mytadika.com         



                                               
PENGAKUAN IBU / BAPA / PENJAGA PELAJAR

Saya..…………………………………………………… No. K/P: ………………………..
yang beralamat di  ……………………....…………………………………………………
…………………………………………………………………………………. ……......…
adalah ibu / bapa / penjaga kepada pelajar ……………………………………………
telah membaca dan memahami semua peraturan-peraturan Tadika As Sofea yang dinyatakan seperti di atas.

Saya berakujanji mematuhi semua peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak Tadika As Sofea. Saya seterusnya bersedia dikenakan sebarang tindakan oleh pihak Tadika di atas kegagalan saya mematuhi peraturan-peraturan tersebut.


Bertarikh: ……………………………..



……………………………………                                        ……………………………
Tandatangan ibu / bapa / penjaga                                      Tandatangan Guru Besar
                                                                                                                                                                                                                                                Cop Sekolah:

DISAKSIKAN OLEH:


………………………………………
Nama:                                                















(contoh papan iklan yang akan diletakkan di premis tadika)


(logo tadika)

TADIKA ASSOFEA
(Company No: …………..) 
(Islamic Education Centre)
“Towards Excellent Kids”

No. 83, Jalan Uda Utama 1/1,
Bandar Uda Utama, Johor Bahru, Johor
Tel Pejabat: 07-2222222
Hotline: 019-7558770

(No. pendaftaran tadika)
SRJ …………

2 comments:

  1. mohon izin untuk rujukan ye ..terima kasih

    ReplyDelete
  2. Jika Tuan/Puan tidak keberatan, boleh saya mohon untuk dapatkan softcopy? Terima Kasih.

    ReplyDelete